Τρίτη, Αυγούστου 29, 2006

Το δραμα της ελευθερης επιλογης

Ωρες ωρες αυτη η Ελευθεροτυπια μου θυμιζει το επεισοδιο στους Σιμπσονς που ο Μπαρτ κανει ρεπορταζ βρισκοντας "αστεγους" και διηγουμενος τις δακρυβρεχτες ιστοριες τους. Μετα απο καμποσες απατες βεβαια η αδερφη του Λισα τον τιμωρει για την γελλοια εκμεταλλευση και εξαπατηση των θεατων του.

Αναρωτιεμαι ποτε θα τιμωρηθει η ελευθεροτυπια για αυτες τις ανοησιες που γραφει. Διαβαστε ας πουμε το "δραμα" του ατομου που σπουδασε οικονομικες επιστημες στο Παντειο αλλα δεν βρηκε ο κακομοιρης θεση να διοριστει στο δημοσιο! Και ακουστε τον κακομοιρη, ενω ειχε την ευκαιρια να δουλεψει ως λογιστης, δεν του αρεσε οποτε αναγκαστηκε -ο δυσμοιρος- να παρει την ετοιμη και στρωμενη επιχειρηση του πατερα του. Δεν ειναι αυτο αγαπητοι αναγνωστες ενα δραμα, μια τραγωδια ισαξια μιας Αντιγονης? Ενα ανθρωπινο ρακος αυτος ο ανθρωπος που η κακουργα η ζωη τον εριξε σε μοιρα τρισχειροτερη απο ολους τους Αφρικανους μαζι! ΡΕ, ΜΑΣ ΔΟΥΛΕΥΕΤΕ?!?
Εχουμε ενα ατομο που με επιλογη του σπουδασε οικονομικες επιστημες (σχολη με σχετικα υψηλη βαση) και μετα τολμησε να ζητησει διορισμο στο δημοσιο, αντι να ψαξει για μια δουλεια στον ιδιωτικο τομεα που υποτιθεται εχει να κανει με τις σπουδες του? Και αφου ο ιδιος επελεξε να μην δουλεψει ως λογιστης (με οικονομικες επιστημες στο Παντειο βασικα δεν εισαι οικονομολογος αξιωσεων, για λογιστης ομως εισαι μαλλον καλος) ενω ειχε την ευκαιρια, πρεπει να τον λυπηθουμε?

Αμ η θεολογος που εγινε τηλεφωνητρια? Εχουμε παλι ατομο που επιλεγει μια απο τις πιο ανουσιες σπουδες στον κοσμο και περιμενει να προσληφθει (παλι) στο δημοσιο, δηλαδη να θρεφεται στις πλατες τις δικες μας και γκρινιαζει που δεν βρηκε δουλεια αυτοματα μεσω επετηριδας? Μα βεβαια την κατανοω, ενα εγκλημα πραγματικα αυτη η καταργηση της επετηριδας και η προσληψη μεσω διαγωνισμων ΑΣΕΠ, ακους εκει να διαλεγουμε τους καλυτερους αντι για αυτους που απλα περιμενουν τον περισσοτερο καιρο! Λοιπον, αν ειναι να αρχισουμε τις προσωπικες ιστοριουλες, εγω εχω φιλη με σπουδες οικονομικων σε καλο ιταλικο πανεπιστημιο που κατεληξε τηλεφωνητρια στο Λονδινο (πριν προχωρησει σε αλλη δουλεια στις ΗΠΑ). Επιλογη της, δεν ζητησε απο κανεναν τα ρεστα! Για τελευταια φορα:

Η ετεροαπασχοληση δεν ειναι κακη ουτε πρεπει να παρεμβαινει το κρατος για να την "γιατρεψει". Πρωτα απολα παμπολλοι μαθηματικοι, μηχανικοι κτλ δουλευουν σε ασχετες δουλειες οπως ως συμβουλοι επιχειρησεων, γιατι απλα ειναι πολυ καλοι σε αυτες τις δουλειες. Κατα δευτερον ολα αυτα ειναι προσωπικες επιλογες. Αν καποιος σπουδαζει σε μη-παραγωγικες σχολες απο επιλογη του, τοτε επιλογη του ειναι η ανεργια ή η ετεροαπασχοληση. Αν καποιςο σπουδαζει σε σχολη υψηλης ζητησης αλλα μετα δεν ειναι αρκετα καλος για να βρει πελατες προβλημα του, ας συμβιβαστει και ας εργαστει αλλου. Ελευθερος ανταγωνισμος λεγεται αυτο. Καμμια τραγωδια εδω, το κρατος ποτε δεν εγγυηθηκε σε καθε πολιτη να δουλευει οπου και οπως γουσταρει! Ελευθερη οικονομια σημαινει οτι ειμαστε ελευθεροι να ζηταμε ο,τι υπηρεσιες θελουμε, οχι οτι ειμαστε υποχρεωμενοι να αγοραζουμε αυτες που θελει να πουλησει ο καθενας! Ας σταματησει αυτη η απαισια συνηθεια να ριχνουμε τις ευθυνες στους αλλους, να απεκδυομαστε την ατομικη ευθυνη. Ειμαστε κυριοι του εαυτου μας και υπευθυνοι των πραξεων μας.
Το μονο που θα πρεπε να κανει το κρατος ειναι να αφηνει την επιλογη σπουδων αρκετα ελευθερη σε οποιονδηποτε πληροι τις ελαχιστες προϋποθεσεις, αντι να τους επιβαλλει με το ζορι σχολες της πλακας σε κεφαλοχωρια της περιφερειας για να κερδισει καμμια ψηφο.

Και η τελειωτικη ατακα απο το ιδιο αρθρο:
ΤΟ ΤΕΡΑΣΤΙΟ αυτό κοινωνικό πρόβλημα [της ετεροαπασχολησης] έχει αποδειχθεί ότι δεν μπορεί να το λύσει η οικονομία της αγοράς με τη σαρωτική, ανάλγητη επέλαση του καπιταλισμού, που ενδιαφέρεται μόνο για την μεγιστοποίηση του κέρδους και αδιαφορεί παντελώς για την ανθρώπινη αξία και το αντίκρισμα των πτυχίων.

Λαθος. Η ελευθερη αγορα αδιαφορει για το ονομαστικο αντικρυσμα των πτυχιων και ενδιαφερεται για την πραγματικη αξια. Οπως εμαθαν οι αποφοιτοι δημοσιων ιδρυματων της πλακας με φανταχτερα ονοματα, δεν μετραει το ονομα αλλα οι σπουδες, δεν μετραει το περιτυλιγμα αλλα η ουσια. Αν ενα πτυχιο δεν δινει ουσιαστικες γνωσεις, τοτε η αγορα το εκλαμβανει σαν κανενα πτυχιο. Αυτη ειναι η αξιοκρατια της αγορας, ανταμοιβεσαι με βαση αυτο που παραγεις, οχι τους τιτλους σου και τα σοβιετικου τυπου παρασημα-πτυχια που σου δινει το κρατος.

20 σχόλια:

Stelios Frang είπε...

Και λίγα λες για τις ψωνάρες, φίλε μου! Βρήκαν όμως εύκολο δημοσιογράφο και έβγαλαν τους προσωπικούς καϋμούς τους, ας έχουμε κάποια κατανόηση...

pinky and the brain είπε...

κάπως σχετικό:
"the illiterate of the 21st century will not be those who cannot read or write; they will be those who cannot learn, unlearn, and relearn"
alvin toffler

Κ. είπε...

κάπως σχετικό άσχετο "Ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country" JFK.

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ κύριε Φυντανίδη:
"Σπούδασα ΤΕΙ κλωστουφαντουργίας αλλά για κάποιο περίεργο λόγο έκλεισαν και τα κλωστήρια Νάουσας ενώ δεν μπόρεσα να βρω δουλειά στο Δημόσιο γιατί δεν έχω βύσμα. Όταν έδειχνα το πτυχίο μου στον ιδιωτικό τομέα μου πρότειναν δουλειές άσχετες με το αντικείμενό μου όπως υπάλληλος γραφείου και φύλακας κάτι που απαξιώνει τις σπουδές μου. Επειδή το όνειρό μου είναι να γίνω διάσημος θα ήθελα να με προσλάβετε σαν αρθρογράφο στην εφημερίδα σας με τον όρο σε κάθε άρθρο μου να βάζετε και τη φωτογραφία γιατί θέλω να βρω και νύφη. Μπορεί βέβαια να μην είναι το επάγγελμα που σπούδασα αλλά αν μου δώσετε την ευκαιρία να πολεμώ και εγώ το κατεστημένο από το μετερίζι της Ελευθεροτυπίας, θα το θεωρήσω τιμή".

Με εγκάρδιους αγωνιστικούς χαιρετισμούς ένας άνεργος από τις Γκαγκάλες Ηρακλείου.

Φυσικά κύριοι συντάκτες της Ελευθεροτυπίας ο καπιταλισμός φταίει που δεν έχουμε 10 εκατομμύρια δημόσιους υπαλλήλους ,έτσι δεν είναι; Νοσταλγείτε προφανώς τις ένδοξες εποχές όπου κάθε νέος είχει το δικαίωμα στο greek dream (=διορισμός στο δημόσιο).
Αδικία που καταργήθηκε η επετηρίδα έτσι; Βέβαια το δίκαιο κυρία θεολόγος - τηλεφωνήτρια είναι ένας νέος πτυχιούχος να μη διορίζεται ποτέ.
-Ο δε φούρναρης Βοσκοπούλα φαίνεται ικανοποιημένος από τη ζωή του ,γιατί μας τον προέβαλαν για ξεκάρφωμα; Ας το τελείωνε το μεταπτυχιακό εξ αποστάσεως στην τελική.

-Η ετεροαπασχόληση δεν είναι ντροπή. Να τα ξύνεις περιμένοντας να σε κάνουν πρωθυπουργό και να ζητάς λεφτά από τον πατέρα σου για τσιγάρα ,αυτό είναι ντροπή.
Ακόμη και αν δεν επιθυμείς για τους προσωπικούς σου λόγους να αλλάξεις χώρα, δουλειά βρίσκεις και στο αντικείμενό σου ακόμη, όχι σε μία μέρα ούτε με 2.000 αρχικό μισθό ,αρκεί να έχει υπομονή και επιμονή.
Και αν νομίζει κανείς ότι του τα λέω εκ του ασφαλούς 7 μήνες ανεργία του λένε κάτι;

Thrass είπε...

Σωτήρη, είσαι σε φόρμα :)

Anarchist είπε...

Ολοκλήρωσα τις σπουδές μου στο ΤΕΙ, ΑΤΕΙ πλέον, στο περιζήτητο τμήμα της Εφαρμοσμένης Ξυσταρχιδικής στην Δημόσια Διοίκηση όπου διδάσκονται πρωτοποριακά μαθήματα όπως τα ακόλουθα φραπεδομηχανική, θεωρία σταυρόλεξου, κατανάλωσης ελεύθερου χρόνου κλπ.

Εδώ και ένα χρόνο εργάζομαι στο δημόσιο, το όνειρο μου πραγματοποιήθηκε!

Από μικρός ονειρευόμουν μια ζεστή θέση για τον κώλο μου τις κρύες μέρες του χειμώνα.

Πιστεύω πως αυτό που συνετέλεσε στην επιτυχή μου πορεία ήταν οι υψηλής ποιότητας σπουδές μου.

Συνεπώς συστήνω ανεπιφύλακτα σε όποιον διαβάζει αυτές τις γραμμές να ακολουθήσει την δικιά μου διαδρομή αλλά και να βρει και ένα καλό βύσμα.

GreekForum είπε...

Συμφωνώ με το πνεύμα του άρθρου του S_G, αν και φοβάμαι ότι παρα-διαβάζει Ελευθεροτυπία... :)
Ωστόσο...
Έχουμε στην Ελλάδα ελεύθερη αγορά;
Αυτό είναι το μεγαλύτερο "επιχείρημα-δώρο" που μπορεί να κάνει κάποιος στους εχθρούς της ελεύθερης αγοράς στην Ελλάδα.
Ναι, υπάρχουν ελεύθερες επιλογές των ατόμων. Ναι, ο καθένας είναι υπεύθυνος για τον εαυτό του και την τύχη του.
Άλλο αυτό όμως και άλλο το να λέμε ότι υπάρχει ελεύθερη αγορά στην Ελλάδα.
Υπάρχουν πλήθος στρεβλώσεις και απαγορεύσεις στην ελληνική αγορά που εμποδίζουν τα άτομα να κάνουν αυτό που πραγματικά έχουν τη δυνατότητα / θα επιθυμούσαν.
Από πληθώρα απαγορευτικών συντεχνιακών διατάξεων μέχρι τις στρεβλώσεις του ασφαλιστικού που ουσιαστικά αποθαρρύνουν την κινητικότητα στην αγορά εργασίας και "καθηλώνουν" τα άτομα σε μία θέση / κλάδο / τομέα τιμωρώντας τα ως προς τα συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα αν αλλάξουν ταμεία.

Π.χ. (για να γίνω προκλητικός και να μην είμαστε όλο αγάπες)
_Κάποιος που έχει σπουδές, και εμπειρία, στο εξωτερικό σε θέματα οικονομικής ανάπτυξης (και άρα εργάζεται ως επί το πλείστον με πελάτες στο Δημόσιο), αλλά δεν είναι οικονομολόγος, τι πιθανότητες έχει να εργαστεί στην Ελλάδα αν για όλες τις αντίστοιχες θέσεις (μόνιμες, επί συμβάσει, ή μελέτες) απαιτείται να είναι εγγεγραμένος στο Οικονομικό Επιμελητήριο το οποίο όμως δεν τον δέχεται ως μέλος;

_Αντιστοίχως για το ΤΕΕ.

_Ένας πτυχιούχος θετικής σχολής, που δεν ανήκει όμως στο ΤΕΕ, τι πιθανότητες έχει να συναγωνιστεί στα ίσια ένα μέλος του ΤΕΕ όταν για όλες σχεδόν τις μελέτες δεν έχει το δικαίωμα υπογραφής που έχει - αυθαίρετα- δοθεί στο μέλος του ΤΕΕ; Έχει ίδιες δυνατότητες όταν πρέπει ουσιαστικά, να είναι επ'άπειρον τσιράκι ενός μηχανικού...;

Άρα, το κάθε άτομο έχει ευθύνη των επιλογών του αλλά και οι φιλελεύθεροι έχουμε ευθύνη να καταδεικνύουμε τις δόλιες στρεβλώσεις της ελληνικής αγοράς και να πιέζουμε για την κατάργησή τους.
Οι συντεχνίτες πιέζουν απ'την πλευρά τους έτσι κι αλλιώς...

Anarchist είπε...

Όταν μιλάς για πτυχιούχους θετικών σχολών τί εννοείς ακριβώς greekforum ;

Πιστεύεις πως ένας φυσικός είναι ικανός να σχεδιάσει, να κατασκευάσει και να επιβλέψει ένα κτίριο;

Ίσως αναφέρεσαι στους αποφοίτους των Πολυτεχνικών σχολών του εξωτερικού. Το πρόβλημα που υπάρχει στην αναγνώριση τους είναι το ότι τα τριετή bachelor πτυχία τους δεν μπορούν να είναι ίσα με τα εδώ πενταετή.

S G είπε...

γκρηκφορουμ φυσικα συμφωνω μαζι σου εναντιον των συντεχνιων. Η ελλαδα δεν εχει ελευθερη αγορα, αλλα η Ελευθεροτυπια δεν γκρινιαζει γιαυτο, ισα ισα ζητα περισσοτερη παρεμβαση!

Προσωπικα νομιζω οτι οι επαγγελματικοι συλλογοι πρεπει να ζητουν τα ελαχιστα δυνατα προσοντα, και να τα εξεταζουν με ευελικτους τροπους (δηλαδη ας πουμε μπατσελορ και εργασιακη εμπειρια και καποιες εξετασεις πρεπει να ειναι υπεραρκετες για εναν μηχανικο). Απο κει και περα μπορουν να υπαρχουν εθελοντικες πιστοποιησεις ποιοτητας, ανωτερες εξετασεις κτλ και οι καταναλωτες ας επιλεγουν οτι θεωρουν καλυτερο.

Και επειδη οι συλλογοι σαν συντεχνιες εχουν εγγενη ταση να περιοριζουν την αγορα τους με μυριαδες εμποδια, το κρατος πρεπει να τους βαζει φρενο. Ειδικα στους οικονομολογους αν εχεις εμπειρια θα ηθελα να πεις δυο λογια, γιατι δεν εχω καταλαβει ακομα καν τι ακριβως συλλογος ειναι αυτος? Τι κανει? η εντυπωση μου ειναι οτι προκειται περι φοροτεχνικων και λογιστων που μεταμφιεζονται ως οικονομολογοι!

ΥΓ ελευθεροτυπια διαβαζω επειδη εχει ευκολη ιστοσελιδα αλλα και για να ξυπναω το πρωι. Μου σπαει τα νευρα και φευγουν οι τσιμπλες :-)

Ναυαγιο και Αναρχικε ετσι μουρχεται σοβαρα να κανουμε ενα "σοβαρο" αρθρο με τετοιες ιστοριες λιγο μεταμφιεσμενες και να της στειλουμε σε φυλλαδες και καναλια. Ειμαι σχεδον σιγουρος οτι θα προβληθουν/δημοσιευτουν!!

GreekForum είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
GreekForum είπε...

"Το πρόβλημα που υπάρχει στην αναγνώριση τους είναι το ότι τα τριετή bachelor πτυχία τους δεν μπορούν να είναι ίσα με τα εδώ πενταετή."

Γιατί "δεν μπορούν";

Παράδειγμα, βιολόγος (ή ζωγράφος ή θεολόγος ή οτιδήποτε) που έχει κάνει μεταπτυχιακό σε Αρχιτεκτονική Τοπίου και έχει (ή δεν έχει) εμπειρία σε σχεδιασμό κήπων. Έχει δικαίωμα να σχεδιάσει πάρκα για το Ελληνικό δημόσιο; Φυσικά όχι. Τα μεταπτυχιακά δεν αναγνωρίζονται από το Ελληνικό Δημόσιο της Βασούλας και του Προκόπη. (Εδώ απαντάω και στον S_G που λέει ότι αρκεί bachelor. Εγώ λέω ότι ίσως να μην χρειάζεται καν...)

Έλληνας πολιτικός μηχανικός: έχει "δικαίωμα" να καταρτίσει χημικοτεχνικές μελέτες ή... αλιευτικές μελέτες; Φυσικά ναι.

Και παραλογισμού ουκ έστι τέλος...

ΥΓ. Όχι, κατ'αρχάς, δεν θα ήθελα να μου χτίσει το σπίτι ένας φυσικός. Αλλά πιθανώς στο άμεσο μέλλον, ένας φυσικός να είναι και αυτός απαραίτητος για να χτιστεί ένα σπίτι...

ΥΓ2 Για το ΟΕΕ δεν ξέρω κάτι παραπάνω. Πάντως αυτό που έγραψα πριν ισχύει.

Stathis είπε...

Το εντυπωσιακό είναι πως σε μια χώρα οπού η αντικοινωνική συμπεριφορά, από την φοροδιαφυγή, την εισφοροδιαφυγή, τη μόλυνση του περιβάλλοντος μέχρι τον εγωπαθή επικίνδυνο τρόπο οδήγησης, είναι καθολικό φαινόμενο, όλοι περιμένουν από το κράτος να τους λύσει όλα τα προβλήματα της ζωής τους.

Γ.Σαρηγιαννίδης είπε...

Anarchist said... Ίσως αναφέρεσαι στους αποφοίτους των Πολυτεχνικών σχολών του εξωτερικού. Το πρόβλημα που υπάρχει στην αναγνώριση τους είναι το ότι τα τριετή bachelor πτυχία τους δεν μπορούν να είναι ίσα με τα εδώ πενταετή.

Έχω την υποψία ότι αρκετοί απόφοιτοι 3ετών πολυτεχνείων (Ευρωπαϊκών και Αμερικάνικων) είναι πολύ πιο καταρτισμένοι από τους απόφοιτους των 5ετών ελληνικών ιδρυμάτων. Το γνωστό πληροφορικάκικο «shit in – shit out», μπορείς να το επαναλαμβάνεις ατέρμονα (για πολύ περισσότερα από 5 χρόνια) και το αποτέλεσμα να παραμένει shit.

Anarchist είπε...

Ξεκινώ λέγοντας πως το θέμα με τα επαγγελματικά δικαιώματα των μηχανικών είναι ένα πρόβλημα που απασχολεί μεγάλη μερίδα μηχανικών αν όχι όλους λόγω του χάους που επικρατεί. Χάος ένεκα των νέων και άχρηστων στην πλειονότητά τους ειδικοτήτων αλλά πρώτιστα γιατί κάποιες ισχυρές ομάδες μηχανικών βολεύονται ιδιαιτέρως με το ισχύον σύστημα. Οι πολ μηχ για παράδειγμα έχουν ένα σωρό δικαιώματα όχι μόνο σαν αυτά που αναφέρθηκαν αλλά και άλλα ηλεκτρομηχανολογικά. Ναι, είναι παράλογο και άδικο.

Δυστυχώς ενώ τα δικαιώματα πρέπει να αντιμετωπίζονται από τους μηχανικούς πρώτα απ’όλα ως ευθύνη γνώσης απέναντι στον πολίτη εκλαμβάνονται σαν ευκαιρία κερδοσκοπίας.

Ειδικότητες όπως οι αρχιτέκτονες, για ορισμένες μελέτες τους δεν βρίσκω πράγματι κανένα λόγο να έχουν τα αποκλειστικά δικαιώματα. Επιτρέψτε μου να προσθέσω τους μηχανικούς Η/Υ που τα τελευταία χρόνια ζητούν μανιωδώς δικαιώματα και πιέζουν το ΤΕΕ να τους συνδράμει. Λες και ένας προγραμματιστής που έχει τελειώσει μαθηματικός ή φυσικός ή τμήμα πληροφορικής πανεπιστημίου είναι κατώτερος στον προγραμματισμό. Αν είναι ας το κρίνει η αγορά, δεν έχουν τίποτα να φοβούνται οι μηχ Η/Υ τότε.

Οι απόφοιτοι θετικών σχολών δεν πιστεύω πως πρόκειται στο άμεσο ή απώτερο μέλλον να ασχοληθούν με καθαρά παραγωγικές (μηχανικού) διαδικασίες. Δεν μιλώ για έρευνα αλλά για δουλειά της πιάτσας όπως οικοδομές, δρόμους, δίκτυα διανομής ενέργειας κτλ.
Αν προκύψει μια νέα τεχνολογία από φυσικό στην έρευνα τότε το επόμενο στάδιο θα είναι η τυποποίση από τον μηχανικό ώστε να αρχίζει να εφαρμόζεται.

G. Sarigiannidis said:
Έχω την υποψία ότι αρκετοί απόφοιτοι 3ετών πολυτεχνείων (Ευρωπαϊκών και Αμερικάνικων) είναι πολύ πιο καταρτισμένοι από τους απόφοιτους των 5ετών ελληνικών ιδρυμάτων

Σίγουρα ναι, αλλά οι περισσότεροι απο αυτούς αν όχι όλοι θα συνεχίσουν και σε master.Το θέμα είναι οι έχοντες τριετές μπάτσελορ από ένα πανεπιστήμιο του κώλου που βολέυονται συνήθως στο δημόσιο ή στην επιχείρηση του μπαμπά. Επιπλέον με το που ακούν τρία χρόνια ορμάν και τα ΤΕΙ. Βλέπεις το τμήμα Γεωργικών Μηχανημάτων αξιώνει να έχει τα δικαιώματα Μηχ/γου Μηχανικού και αρχίζεις να απορείς. Άντε οκ για τις αντλίες και τα ποτίσματα, αλλά για όλα τα υπόλοιπα;

GreekForum είπε...

Άρα τείνουμε να συμφωνήσουμε. Πάντως ως προς αυτό:
"Το θέμα είναι οι έχοντες τριετές μπάτσελορ από ένα πανεπιστήμιο του κώλου που βολέυονται συνήθως στο δημόσιο ή στην επιχείρηση του μπαμπά"
... διατηρώ τις επιφυλάξεις μου. Για να μπεις στο Δημόσιο πλέον, συχνά δεν αρκεί ούτε το Μάστερ. Ο ανταγωνισμός για τα πλεονεκτήματα (πραγματικά ή/και φαντασιακά) του Δημοσίου έχει οδηγήσει εκεί την κατάσταση. Άρα, κάποιος που μπαίνει στο Δημόσιο σήμερα έχει κατά κανόνα περισσότερα προσόντα από το μέσο όρο (για αποφοίτους Παν/μιου μιλάω).

Ανώνυμος είπε...

Έχω την υποψία ότι αρκετοί απόφοιτοι 3ετών πολυτεχνείων (Ευρωπαϊκών και Αμερικάνικων) είναι πολύ πιο καταρτισμένοι από τους απόφοιτους των 5ετών ελληνικών ιδρυμάτων. Το γνωστό πληροφορικάκικο «shit in – shit out», μπορείς να το επαναλαμβάνεις ατέρμονα (για πολύ περισσότερα από 5 χρόνια) και το αποτέλεσμα να παραμένει shit.
Αυτό αποτελεί γενικότητα, δηλαδή τα ελληνικά πολυτεχνεία είναι τα χειρότερα; Εκτός αν δεν κατάλαβα τι εννοούσες.
Για το δε ΤΕΕ (όπως και όλες αυτές τις συντεχνίες) ,σίγουρα αποτελούν κάποιες κάστες που με την ανοχή του κράτους κρατούν τόσο το καρπούζι όσο και το μαχαίρι.
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να υπερεκτιμάται το δικαίωμα υπογραφής και μόνον αυτό ,ενώ παράλληλα η γνώση και η ικανότητα να περνάνε σε δεύτερη μοίρα.
Παράδειγμα: Σε εταιρεία που κάνει μελέτες , οι μελέτες αυτές πραγματοποιούνται από αποφοίτους ΤΕΙ ή απλούς πτυχιούχους θετικών επιστημών (ή και τον οποιονδήποτε προσωπικά έχω δει από γραφίστες μέχρι διακοσμητές) και απλά υπογράφονται από τον μηχανικό που πολλές φορές βάζει απλά την υπογραφή. Έχω δει μέχρι και αγγελία από εταιρεία που ζητούσε συνεργάτες μόνο για υπογραφή.
Εκεί μας κατάντησε η ελεύθερη πολιορκημένη αγορά μας.

Andrew είπε...

To TEE είναι ο ορισμός της συντεχνίας στην Ελλάδα. Ετσι τα παραδοσιακά μέλη του ΤΕΕ έχουν δικαίωμα να υπογράψουν επί παντώς επιστητού, ενώ αντίθετα κάποιος ο οποίος έχει σπουδάσει κάποιο αντικείμενο όχι. Ετσι έχουμε το Ελληνικό φαινόμενο του εμπόριου υπογραφής.

Οσο για τις 3ετείς σχολές και τις αντιστοιχίσεις τους με τις Ελληνικές, είναι ακόμα κάτι στη στεγανοποίηση του ΤΕΕ. Ειδικά όταν έχουμε να κάνουμε με αντιστοίχιση σε ειδικότητες. Βέβαια εδώ απόφοιτοι των Ελληνικών Πολυτεχνείων δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα γιατί το ΤΕΕ αποφασίζει έτσι.

Οσο για αυτούς που σπούδασαν αντικείμενα στα οποία δεν μπορούν να εργαστούν ισχύουν 2 καταστάσεις. Η μία είναι ότι έπρεπε από την αρχή να δουν ότι δεν υπάρχει σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση στον τομέα αυτό, μια και η επετηρίδα και το ΑΣΕΠ υπήρχαν από τότε και ήταν γνωστά. Η άλλη είναι ότι εφόσον σπούδασαν ένα επάγγελμα τότε θα πρέπει να το ασκήσουν εκεί που είναι δυνατό να ασκηθεί (ακόμα και στο εξωτερικό).

Πάντως τα χειρότερα δεν τα έχουμε δει ακόμα με τις σχολές UFO που έχουν δημιουργηθεί για την ανάπτυξη του Real Estate στην επαρχία. Σχολές που αποτελούν κανονικά αντικείμενο μεταπτυχιακής εξειδίκευσης γίνονται ΑΤΕΙ μελλοντικού άνεργου.

Η λύση βέβαια στο πρόβλημα είναι πολύ απλή. Αν έρθουν στην Ελλάδα 100000000 μετανάστες τότε θα εργάζονται αυτοί και όλοι οι Ελληνες θα είναι δημόσιοι υπάλληλοι και θα είναι ικανοποιημένοι και ας σπούδασαν Κλωστουφαντουργία.

Maria Velliou είπε...

Λοιπόν, θεωρώ την ετεροαπασχόληση ευλογία. Το γεγονός δηλαδή ότι ο πτυχιούχος ανακαλύπτει ότι στην πραγματικότητα μπορεί να κάνει πολύ περισσότερα πράγματα με ή χάρη στο πτυχίο του, από αυτά που ειχε φανταστεί. Αλίμονο αν μπορούσαν να καταγραφούν όλες οι πιθανές θέσεις εργασίας και να δημιουργούνταν αντίστοιχες σχολές: θα ήταν μια τρέλα, εδώ θεωρούμε ήδη υπερβολική την υπάρχουσα εξειδίκευση σε προπτυχιακό επίπεδο.
Είναι ευλογία να ανακαλύπτει ο πτυχιούχος ότι στην πραγματικότητα έχει πολύ ευρύτερο πεδίο από αυτό που φανταζόταν όταν σπούδαζε. Ότι ως μηχανικός φερ' ειπείν, μπορεί με την προσθηκη κάποιου μεταπτυχιακού ή απλών σεμιναρίων να γίνει περιζήτητος marketeer ή διοικητικός στέλεχος κατασκευαστικών εταιρειών, παραγωγικών μονάδων, αλλά και κάθε είδους επιχειρήσεων.
Η σχετικά αυτή χαλαρή σύνδεση των σπουδών με την αγορά εργασίας οφείλει να οδηγήσει στο να χαιρόμαστε τις σπουδές για τις σπουδές, για τις γνώσεις που μπορούν να μας δώσουν και για την πρόκληση να φανταζομαστε την αξιοποίηση αυτών των γνώσεων, των μεθόδων και του τρόπου σκέψης ή επίλυσης προβλημάτων σε πάμπολλους διαφορετικούς τομείς.
Αυτό είναι υγεία.
Αρρώστια είναι για τον ανθρωπο να πιστεύει ότι επειδή σπασίκλιασε έξι χρόνια στο γυμνάσιο και τέσσερα-πέντε στο πανεπιστήμιο-όπου μπήκε κατά κανόνα σπασικλιάζοντας- θα πρέπει να κάαθεται μια ζωή και να του έχει κάποιο "σύστημα" έτοιμη δουλειά στο αντικείμενο ακριβώς που αυτός φαντάστηκε.
Τέλμα είναι αυτό. Και άδικο για τοςυ υπόλοιπους, τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους επιχειρηματίες, μικρούς και μεγάλους, τους εργάτες που αναζητούν το μεροκάματο.
Ανεβαίνει ο άνθρωπος όταν αναγκάζεται να αξιολογεί τον εαυτό του και τις προοπτικές του διαρκώς-αντί να μετράει απλά τα συντάξιμα και να εξαντλείται σε micropolitics σχετικά με προαγωγές και μεταθέσεις.
(βέβαια, ίσως υπάρξει η ένσταση ότι εφόσον το κράτος δημιουργεί αυτά τα τμήματα οφείλει να φροντίζει να οδηγούν κάπου, να έχουν κάποιο αντίκρυσμα. Σε ένα βαθμο ισχύει αυτό, ως προς το ότι το κράτος δεν θα πρέπει να χρηματοδοτεί τμήματα που δεν έχουν κανένα αντίκρυσμα εκτός αν είναι απαραίτητα για την εξέλιξη της επιστήμονικής ή άλλης έρευνας, π.χ. φιλοσοφικά τμηματα. Ούτως ή άλλως είναι δεδομένο ότι υπάρχουν σπουδές με περισσότερο και άλλες με λιγότερο προδιαγεγραμμένο ορίζοντα επαγγελματικής αποκατάστασης, π.χ. οι δικηγόροι σε σχέση με τους επικοινωνιολόγους ας πούμε. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα τμήματα με πιο "θολές" επαγγελματικές προοπτικές δεν μπορούν να οδηγήσουν σε καλές καριέρες, αντιθέτως. Αυτό που χρειάζεται είναι η καλή ενημέρωση, τόσο των υποψηφίων φοιτητών όσο και των ήδη φοιτούντων, για τις προοπτικές τους και το πως μπορούν να κινηθούν. Επίσης, είναι απαραίτητο να αφήσει και το κράτος ελευθερία επιλογών πλέον, επιτρέποντας τα ιδιωτικά πανεπιστήμια-φαντάζομαι τώρα με τις αντιδράσεις για τα ΤΕΙ που κλείνουν στην επαρχία να καταλαβαίνετε όλοι ποιός είναι ο πραγματικός λόγος αντίθεσης στα ιδιωτικά πανεπιστήμια των διαφόρων υποκριτών. Όμως δεν συνιστά κίνδυνο, πιστεύω, το να δούμε μέσα από μια τέτοια απελευθέρωση μια γενιά που θα σπουδάζουν όλοι οικονομολόγοι, δικηγόροι, μηχανικοί, γιατροί, ψυχολόγοι και καλλιτέχνες. Θα στρώσει το πράγμα, όταν μέλη της ίδιας αυτής γενιάς θ αρχίσουν να αναζητού δεύτερες σπουδές σε άλλα παραμελημένα αντικείμενα που θα τους δώσουν όμως πιο καλές δουλειές γιατί δεν θα έχουν κορεστεί.

Τώρα, όσο για τα Τ.Ε.Ι. που σνομπάρετε, έχω να πω το εξής: αυτά απαξιώνονται διότι το σύστημα οδηγεί για σπουδές σ' αυτά ανθρώπους που δεν έχουν κι ούτε θέλουν να έχουν σχέση με το αντικείμενο των ΤΕΙ αυτών αλλά ξέπεσαν τυχαία. Όχι επειδή το αντικείμενο είναι άσχετο. Στην Αγγλία σας πληροφορώ έχουν σε μεγάλη εκτίμηση τα τμήματα textile design ή constructed textiles διότι θεωρούν ότι συμβάλλουν πολύ στην ανάπτυξη της σχετικής παραγωγής, που είναι σημαντική στην οικονομία. Αλλά βέβαια, είναι λίγα, δεν γεμίζουν τον τόπο με ότι του έρθει του καθενός, όπως εδώ που αποκτήσαμε αίφνης έξι (6) τμήματα θεατρολογίας!!!
Μια σκέψη που κάνω από καιρό: σ' αυτά τα εξειδικευμένα τμήματα των ΤΕΙ, να μην μπαίνουν οι φοιτητές με το σύστημα των γενικών εξετάσεων αλλά με μόρια που θα συγκεντρώνουν με βάση διάφορα κριτήρια, όπως το να ζουν στην περιοχή του Τ.Ε.Ι., να εργάζονται ήδη ή να έχουν επαγγελματική εμπειρία στον τομέα, να υπάρχει οικογενειακή ή ατομική επιχείρηση σχετική με το αντικείμενο, να είναι άνεργοι και να έχουν προχωρημένη ηλικία και να μην έχουν σοβαρές προοπτικές άλλων σπουδών κ.α. Ας πούμε, δεν είναι λογικό σε ένα Τ.Ε.Ι. οινολογίας να προτιμάς παιδιά από οινοπαραγωγικές περιοχές, πολύ περισσότερο αν έχουν αμπέλια ή οινοπαραγωγικές επιχειρήσεις; Ή αν προέρχονται από αντίστοιχα τμήματα Τ.Ε.Ε., οπότε είναι προετοιμασμένα και επιλέγουν συνειδητά;

Ανώνυμος είπε...

@ Μαρία
Το ΤΕΙ Κλωστοϋφντουργίας το ανέφερα σαν τυχαίο παράδειγμα όχι επειδή το θεωρώ άχρηστο ,αλλά επειδή υπάρχουν πολλοί άνεργοι απόφοιτοι από αυτό.
Για τα δε ΤΕΙ της επαρχίας ,έχω αηδιάσει με τα κροκοδείλια δάκρυα για τα τμήματα που -ως εκ θαύματος- έμειναν χωρίς εισακτέους. Μήπως τα τμήματα αυτά δεν είχαν εισακτέους και άλλες χρονιές; Μήπως παλιότερα όσοι πέρναγαν εκεί έπαιρναν το πάσσο και μετά ξανάδιναν; Γιατί κανείς δε μας δείχνει πόσους εισακτέους είχαν στο δεύτερο έτος σε σχέση με το πρώτο;
Αν ήθελε το κράτος να αναπτύξει τα περιφερειακά πανεπιστήμια ,ας δημιουργούσε εκεί περιζήτητα τμήματα (Νομική Κομμοτηνής, Ιατρική Αλεξανδρούπολης) και ας περιόριζε τις βυσματικές μεταγραφές.
Η αλήθεια είναι ότι έχουν δημιουργηθεί πολλά τμήματα και αυτό θα οδηγήσει μαθηματικά σε άδειες αίθουσες.

"Μια σκέψη που κάνω από καιρό: σ' αυτά τα εξειδικευμένα τμήματα των ΤΕΙ, να μην μπαίνουν οι φοιτητές με το σύστημα των γενικών εξετάσεων αλλά με μόρια που θα συγκεντρώνουν με βάση διάφορα κριτήρια, όπως το να ζουν στην περιοχή του Τ.Ε.Ι., να εργάζονται ήδη ή να έχουν επαγγελματική εμπειρία στον τομέα, να υπάρχει οικογενειακή ή ατομική επιχείρηση σχετική με το αντικείμενο, να είναι άνεργοι και να έχουν προχωρημένη ηλικία και να μην έχουν σοβαρές προοπτικές άλλων σπουδών κ.α. " παρά τις καλές προθέσεις θα διαφωνήσω. Έτσι απλά ενισχύουμε κάποιους να συνεχίσουν την επιχείρηση του μπαμπά τους και όχι να εισάγουμε νέους επαγγελματίες στον κλάδο. Για τη δε εντοπιότητα αν ισχύσει καθολικά ,τι θα πρέπει να γίνει με τα παιδιά από Αθήνα και τις σχολές με ζήτηση;
Όσο δε για τους ανέργους , εδώ θα συμφωνήσω υπό προϋποθέσεις, ας πούμε να υπάρχει ήδη ένα γνωστικό υπόβαθρο , ας πούμε ένας που έχει βγάλει την αντίστοιχη σχολή του ΟΑΕΔ να μπορεί να πάει στο ΤΕΙ ψυκτικών.

Maria Velliou είπε...

Ναυάγιο, γιατί βιάζεσαι να διαφωνήσεις; Δε νομίζω ότι διαφωνούμε ουσιαστικά. Έγραψα κι εγώ ότι κάποια τμήματα χρειάζονται μεν αλλά σε περιορισμένο αριθμό. Κι ότι βεβαίως το κακό είναι ότι στέλνουν ανθρώπους να σπουδάσουν εκεί με το ζόρι ή έστω με άσχετα κριτήρια, με αποτέλεσμα να τα εγκαταλείπουν ούτως ή άλλως.
Να συμφωνήσω μαζί σου ότι ίσως υπάρχουν κι άλλα τμήματα που δεν χρειάζονται καθόλου, π.χ. γεωργικών μηχανημάτων ή ιχθυοκαλλιεργειών. Τι θα πει "γεωργικών μηχανημάτων", όπως λες κι εσύ, ας φτιάξουν εκεί ένα γενικότερο τμήμα εφαρμοσμένης μηχανολογίας ή δεν ξέρω κι εγώ πως θα το πουν, πάντως με λίγο πιο διευρυμένο αντικείμενο, που να περιλαμβάνει και μαθήματα σχετικά με τα γεωργικά μηχανήματα αν θέλουν να ενισχύσουν αυτόν τον τομέα. Για κάποια τμήματα των ΤΕΙ που είναι υπερβολικά εξειδικευμένα, όπως τα ανωτέρω, θα έπρεπε να εξετάσουμε αν υπάρχουν πουθενά στο εξωτερικό τόσο εξειδικευμένα τριτοβάθμια προπτυχιακά τμήματα και αν η μικρή μας χώρα μπορεί να τα στηρίξει. Έχουμε ανάγκη από ειδικούς στις ιχθυοκαλλιέργειες π.χ., μήπως όμως ο καλύτερος τρόπος να τους αποκτήσουμε δεν είναι μέσω ενός Τ.Ε.Ι. όπου μπαίνουν άσχετοι αλλά με τη δημιουργία τους σε δύο άλλα επίπεδα σπουδών; Πρώτον, με τμήματα Ι.Ε.Κ. σε περιοχές όπου υπάρχει το αντικείμενο και δεύτερον, αν κριθεί απαραίτητο, με μεταπτυχιακές κατευθύνσεις σε άλλες σχολές-π.χ. Γεωπονική ή κάποι γενικότερο τμήμα μελέτης θαλάσσιων πόρων ή όπου κριθεί ότι ταιριάζει.
Τώρα, για κάποια τμήματα εξειδικευμένα που κρίνονται για κάποιο λόγο απαραίτητα, πιστεύω ότι πράγματι πρέπει να βρεθεί τρόπος να μπουν εκεί άνθρωποι που πραγματικά ενδιαφέρονται και θελουν ή έχουν ήδη επαγγελματικές προοπτικές στον τομέα. Αυτό δεν σημαίνει να αποκλείονται οι άλλοι, κάθε άλλο. Μοριοδότηση με βάση κριτήρια δεν σημαίνει ότι όποιος δεν διαθέτει τα συγκεκριμένα κριτήρια θα αποκλείεται, κάθε άλλο. Απλά, θα ευνοείται κατά συγκεκριμενο ποσοστό αυτός που τα διαθέτει, ανάλογα με το πόσα διαθέτει και σε τι ποσοστό τα διαθέτει. Αυτό είναι αυτονόητο, είναι γνωστό τι σημαίνει μοριοδότηση, ας μην προκαλούνται λάθος εντυπώσεις. Από εκεί και πέρα, τακριτήρια που θα επιλεγούν οφείλουν να είναι εκείνα που θα εξασφαλίζουν ότι θα σπουδάζουν οι καλύτεροι, αυτοί που θέλουν κι αυτοί που θα διοχετευθούν στην αγορά αργότερα, είτε έχουν προηγούμενη εμπειρία και/ή εξασφαλισμένη δουλειά, είτε όχι.
Βέβαια, θα συμφωνήσω μαζί σου ότι θα πρέπει το περιεχόμενο των σπουδών αυτών των τμημάτων να επαναεξεταστεί και αν κριθεί ότι πρέπει, να εκσυγχρονιστεί ή και να αλλάξει.
Σίγουρα πάντως, η απελευθέρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα λύσει πολλά προβλήματα μακροπρόθεσμα, βραχυπρόθεσμα όμως ίσως προκαλέσει σοκ επειδή το κράτος που έχουμε είναι ανίκανο να προβλέψει σωστά και να σχεδιάσει ορθολογικά. Μια κίνηση προετοιμασίας θα ήταν αυτή που προτείνεις, για τη διασπορά σχολών υψηλής ζήτησης, ει δυνατόν και με το μετασχηματισμό κάποιων απαξιωμένων τμημάτων της επαρχίας και την παράλληλη κατάργηση των μετεγγραφών. Αλλά έχει τόσο απίστευτη έλλειψη ευελιξίας το παρόν καθεστώς σχεδιασμού της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας που κι αυτή η κίνηση προσκαιρα μόνο θα εξυπηρετούσε.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner
















Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign








Referrers

Based on original Visionary template by Justin Tadlock
Visionary Reloaded theme by Blogger Templates | Distributed By Magazine Template

Visionary WordPress Theme by Justin Tadlock